Ternyata, Setiap Gerhana Matahari Burung Berhenti Berkicau! Ini Sebabnya...

Selama gerhana berlaku, capung kelihatan bersembunyi di balik daun, semut-semut kembali ke sarang mereka dan belalang berhenti berbunyi.

Pada masa ini di Inggeris terjadi gerhana matahari total. Namun ada kejadian menarik yang membuat fenomena itu disebut jarang berlaku.

Apabila bulan mulai menutup sinar matahari, pagi hari di Inggeris akan menjadi gelap seperti ketika senja. Namun jika dicermati ada fenomena unik lain yang dirasakan oleh manusia.

Burung-burung yang biasa ramai berkicau pada pagi hari, tiba-tiba sepi kerana keadaan Inggeris yang seperti senja.

Binatang-binatang malam seperti burung hantu dan kelawar mula keluar sementara binatang ternak dan kesayangan akan mencari tempat untuk berehat.

Selama gerhana berlaku, capung kelihatan bersembunyi di balik daun, semut-semut kembali ke sarang mereka dan belalang berhenti berbunyi.

Menurut Chris Hickman dari Woodland Trust dikutip Dream.co.id dari laman The Telegraph , Jumat, 20 Maret 2015, seperti yang dijangka, burung-burung untuk sementara merasa bingung dengan mengira pagi ini malam hari. Hal itu terlihat sekali ketika gerhana total terakhir pada 1999.

Para ahli memberi amaran kepada binatang yang resah akan menjadi bingung dengan gerhana total ini dan para pemilik disyorkan untuk memasukkan mereka di dalam rumah.

"Mereka akan mengira hari sudah gelap. Walaupun malam terjadi setiap hari, anda tidak akan merasakan perbezaan masa intensitas cahaya berkurang banyak di pagi hari. Itu agak mengganggu bagi mereka," kata Donald Broom, profesor di University of Cambridge.

"Haiwan di ladang akan berhenti meragut dan berpindah ke tempat yang lebih terlindung seperti yang mereka lakukan pada malam hari."

"Ada kemungkinan beberapa haiwan merasa rutin mereka terganggu dan menjadi bingung atau cemas," kata seorang jurucakap RSPCA.

"Tidak ada yang perlu dikhawatirkan. Yang penting para pemilik binatang menyedari tanda-tanda kebimbangan pada haiwan mereka untuk berjaga-jaga," tambahnya.

Penjaga di kebun binatang London mengambil langkah-langkah untuk memastikan koleksi binatang tidak terganggu.

"Gerhana matahari, terutama gerhana total, boleh menjejaskan penerbangan rama-rama malam dan rama-rama diurnal - yang bergantung kepada cahaya untuk navigasi," kata Dave Clarke, Ketua Invertebrata Butterfly Paradise di Zoo London.

"Di sini kita akan mengubah lampu sedikit untuk mengatasi kebingungan mereka selama gerhana matahari separa."

Gerhana jarang berlaku kerana orbit yang tidak sama antara Bulan dan Bumi. Gerhana sebahagian atau penuh boleh berlaku jika Bumi dan Bulan dalam kedudukan yang selari. Selain itu gerhana hanya boleh berlaku apabila Bulan berada pada titik terdekatnya dengan Bumi.

Gerhana total seterusnya akan berlaku pada 2081 bermula dari Eropah tengah, dan akhirnya menuju Inggeris pada 2090. Sebuah gerhana separa akan terjadi di Inggeris pada 2026. - dream.co.id

Suka dengan ini?
|

loading...