Simpan Hirisan Bawang di Sudut Bilik anda, dan Inilah yang Akan Terjadi ...

pisau-bawang
Selama ini banyak yang tahu tentang bawang hanya sebagai bumbu masak. Padahal, terkecuali untuk bumbu masak bawang banyak faedahnya untuk kesihatan baik untuk pencegahan ataupun penyembuhan penyakit.
Ini bukan inspirasi baru, bawang sudah dipakai oleh orang-orang di Eropah untuk melawan wabak di sekitar awal 1900-an. Perubatan Ayurveda sudah memakai tapal bawang untuk dada atau kaki untuk mengubati batuk, demam dan selesema selama berabad-abad. Mereka juga menggunakan tapal bawang untuk mengurangkan rasa sakit serta keradangan pada sendi. Doktor homeopati juga memakai kekuatan rawatan dari bawang untuk menyembuhkan dari virus serta penyakit.
Bawang adalah sumber makanan kaya quercitin, flavonoid antioksidan kuat yang telah dapat dibuktikan untuk mengurangkan cholesterol, mencegah pembekuan darah, serta melawan asma, bronkitis kritis, demam, aterosklerosis serta jangkitan serta bahkan berkaitan untuk menghalang beberapa jenis kanser.
Semua manfaat rawatan untuk penyakit-penyakit yang disebutkan diatas beberapa besar dikerjakan dengan cara dimakan. Lantas untuk apa serta apa yang terjadi bila hirisan bawang diletakkan didalam ruang rumah anda?
Para orang-tua zaman dulu ada yang kerap melakukan amalan khurafat dengan menaruh bawang merah diatas pintu rumah, maksudnya untuk melindungi rumah serta keluarga anda dari masalah makhluk halus serta ilmu-ilmu hitam yang dilakukan oleh orang jahat. Dengan cara yang berbeza, dari segi perubatan ternyata memang ada faedah dari bawang yang disimpan di dalam bilik.
Cuba ambil beberapa butir bawang merah, irislah lalu masukkan kedalam mangkuk atau pinggan mangkuk serta letakkan didalam bilik. Biarlah untuk beberapa jam dan udara di bilik itu akan jadi bersih. Di Inggeris, kebiasaan menyimpan potongan-potongan bawang serta meletakkannya di sudut-sudut ruang kerap dikerjakan. Hal ini bertujuan untuk membersihkan hawa dari virus yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit termasuk selesema.
Bila anda diserang selesema, selesema atau demam, selekasnya taruh potongan bawang yang sudah dipotong-potong sebanyak 1/2 mangkuk di dalam bilik.Bawang butuh dipotong-potong supaya bau menyengat bawang terekspose lantaran bau menyengat inilah yang bakal meneutralkan udara serta menyerap virus influenza dari hawa. Bila diletakkan didalam rumah untuk pencegahan penyakit, gantilah bawang tiap-tiap 3 hari sekali.
Potongan bawang boleh juga digunakan untuk menghilangkan bau. Jadi, bila bilik mandi, gudang, atau garaj dirumah anda udaranya beraroma busuk, letakkan potongan-potongan bawang disana. Bau bawang pada awalnya memang bakal tercium sangat menyengat, namun bau bawang yang menyengat itu bakal benar-benar bekerja. Lantaran bila menyimpan bawang itu anda kerjakan pada malam hari, jadi esok paginya bau busuk yang sebelumnya ada di bilik itu akan hilang.
Kongsi ini ke facebook supaya terbaca saudara, rakan serta jiran untuk menambah pengetahuan tentang alternatif pecegahan serta penyembuhan penyakit cuma dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi yang mudah didapat. - [sumber tipssehat99.tk]

Suka dengan ini?
|

loading...