AMAZING! Inilah Rahsia Di Sebalik Semangka Kotak di Jepun!

TERBONGKAR!  Inilah Rahsia Di Sebalik Semangka Kotak di Jepun!

Pernah dengar atau tidak? khabar angin yang mengatakan bahawa Semangka di negara Jepun itu tumbuh dan berbentuk kotak? Iya, ini memang benar sangat! Anda hanya boleh mencari semangka berbentuk kotak di Jepun. Kok, boleh ya bentuknya kotak? Apakah memang pertumbuhan Semangka tersebut kotak?

Ternyata, setelah diterokai, para warga Jepun memang mempunyai sebuah idea untuk membuat Semangka terlihat kotak dan unik, supaya boleh dijadikan satu oleh-oleh serta ciri khas dari negara Jepun, khususnya untuk daerah Shikoku.

Yamasta-san, seorang petani disana mendedahkan bahawa mereka menggunakan sebuah kotak khas untuk mencetak tembikai tersebut.

Setelah seluruh isi kotak dipenuhi, barulah semangka digunting. Jangan salah loh, kelihatannya sederhana, namun perlu rawatan khusus agar Semangka tersebut tumbuh sempurna!

Anda perlu memeriksa beberapa hari sekali untuk memastikan bahawa Semangka tak terhimpit diantara kotak, kotak tidak pecah, Semangka mendapat cukup banyak air, dan lain sebagainya. Kalau lewat menuai atau memotong tembikai pun, hasilnya sudah tidak maksimum. Wah, ribet juga ya untuk menghasilkan buah semangka kotak satu ini!

Di Jepun sendiri sangat jarang ditemui Semangka berbentuk kotak ini.Hanya kira-kira 200 - 300 sahaja di wilayah Jepun. Tidak hairanlah kalau harganya cukup membuat beg kita merana, hahahaha! Udah pernah belum untuk cuba merasakan semangka kotak ini? Share kepada rakan-rakan kamu yuk, biar nggak ketinggalan zaman!

sumber pulks.com

Suka dengan ini?
|

loading...