WANITA WAJIB BACA! Tak Boleh Diabaikan, Inilah 4 Macam Jilbab Yang Haram Untuk Dikenakan

Jilbab / hijab atau tudung sebenarnya merupakan perintah Allah SWT kepada setiap kaum muslimah. Jilbab merupakan perintah wajib untuk menutup aurat wanita. Meski demikian seiring dengan perkembangan jaman, berhijab sudah menjadi trend mode fashion masa kini. Banyak remaja putri, yang kini mengenakan hijab. Namun sayangnya jilbab yang dikenakan tak sedikit yang menyimpang dari syariat Islam. Ada banyak wanita yang memakai hijab / tudung sebagai gaya gayaan, atau mengikuti arus fesyen bukan kerana kesedaran untuk menutup aurat. Tak hairanlah jika banyak berkembang model tudung dan fesyen hijab yang justru bertentangan dengan ajaran agam. Jilbab jilbab tersebut justru dilarang atau tidak digalakkan oleh Islam. Berikut ini 4 macam tudung yang diharamkan Islam:

Jilbab Ketat

Model Jilbab yang seperti ini memang menutup aurat tapi tetap saja tidak baik digunakan kerana aurat akan tetap terlihat kerana tudung yang ketat akan membntuk lekuk tubuh.

Tudung dengan pakaian mirip lelaki
Menggunakan jilbab namun memakan atasan kaos lengan panjang dan seluar jeans juga tidak digalakkan. Sebab meski sudah memakai jilbab tetapi pakaian yang digunakan justru merupakan pakian laki laki, dan lagi lagi pakaian yang dikenakan menutup tapi masih menonjolkan aurat.

Jilbab dengan bahan tipis

Memakai tudung namun menggunkaan pakaian atau tudung tipis sama saja bohong. Sebab aurat atau rambut masih akan terlihat dan itu akan menggugurkan fungsi tudung dalam islam.

Jilbab yang menyerupai sanita selain muslim

Meski zaman sudah berkembang, dan trend mode fashion juga ikut berkembang, namun jangan berfikir hal itu berlaku untuk tudung. Jilbab yang menyerupai wanita bukan muslim justru diharamkan, seperti jilbab yang mempunyai bonggol buatan, tudung yang mempunyai konde, atau tudung yang hanya digunakan dengan cara mengalungkan selendang. hal itu tidak sesuai dengan ajaran Islam.

itulah macam macam tudung yang dilarang atau sebaiknya dielakkan. Kerana sebaik baiknya muslim adalah yang berpegang teguh pada Al Quran dan hadis. - [sumber beritafresh.com]

TOLONGLAH UNTUK DISHARE

Suka dengan ini?
|

loading...